Om hallåkonsument.se
Vi hjälper dig med frågor om köp av varor och tjänster. Här på webbplatsen kan du lära dig hur du klagar när något blivit fel, hur du ångrar ett köp och protesterar mot en faktura.
Detta gör vi på Konsumentverket:
Svarar på frågor om regler för köp av varor och tjänster.
Berättar om dina rättigheter som konsument.
Ger dig vägledning inför ett köp.
Detta gör vi inte:
Kontaktar företag eller medlar mellan dig och ett företag du inte kommer överens med.
Bedömer ditt fall, granskar handlingar eller tolkar avtal.
Hjälper till med att svara på skoluppgifter.
Skriver en anmälan till ARN eller en ansökan till domstol.
Konsument Europa
Har du problem med ett företag som är registrerat i ett annat land? Konsument Europa kan hjälpa dig med problemet när landet är registrerat i följande länder:
Alla länder inom EU
Norge
Island
Storbritannien.
Det kostar inget att få hjälp av Konsument Europa.
Konsument Europa ingår i nätverket European Consumer Centres Network.
Det du skickar in blir allmänna handlingar
Alla dokument som kommer in till Konsumentverket blir allmänna handlingar. Det betyder att vem som helst kan begära att få dokumenten och läsa dem.
Tänk därför på vad du skickar in till oss. Kom ihåg att vi behöver dina kontaktuppgifter för att svara dig via e-post och brev.
Så når du Konsumentverket och Konsument Europa
Du når oss via:
Telefon: 0771 – 525 525 (0046771 525 525 om du ringer från utlandet)
E-post: info@hallakonsument.se
Chatt
Du kan även ställa din fråga via vårt frågeforum ”Frågor och svar”.
Vi har öppet alla vardagar klockan 9-12. Det är gratis att kontakta oss. Vi svarar på dina frågor på svenska och engelska.
Hjälpmedel för att kontakta oss
Förmedlingstjänsten Bildtelefoni.net gör det möjligt för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra.
Samtal mellan hörande och teckenspråkiga, ring via Bildtelefoni
Teletal är en telefontjänst för alla som behöver stöd under telefonsamtal. En tolk är med dig i samtalet och hjälper dig.
Telefonstöd vid tal-, röst- och språksvårigheter, ring via Teletal
Förmedlingstjänsten Texttelefoni.se gör det möjligt för dig med hörselnedsättning, dövhet, dövblindhet eller talsvårigheter att ringa och ta emot samtal genom förmedlade trepartssamtal i realtid.
Tjänsten fungerar även för dig som använder punktskrift.
Samtal mellan vanliga telefoner och texttelefoni, ring via Texttelefoni
Behöver du tolk?
Behöver du tolkhjälp kan du kontakta en tolkförmedling eller be någon du känner översätta åt dig.
Kan du inte kontakta en tolkförmedling kan vi hjälpa dig.
Nationella minoritetsspråk
Tillhör du någon av de nationella minoriteterna har du rätt att använda ditt språk i kontakt med myndigheter.
Källa: Konsumentverket
Granskad: 11 mars 2024
Fick du svar på din fråga?